Evan Balaban, PhD

Evan Balaban, PhD

Publié par: le 9 février 2012 | Pas de commentaire

Species behavioral differences that do not result from exposure to different environments are well-documented, yet little is known about the developmental and evolutionary changes in brains that are responsible for them. Such differences are thought to be due to species differences in « neural default settings » that cause species brains to organize their own development and incoming experiential information in divergent ways. These « predispositions » are important for understanding cognitive development because they provide the scaffolding upon which learning builds complex perceptions, emotions, evaluations and reactions. Our laboratory uses transplants of embryonic brain tissue between two bird species at early stages of development to learn more about the brain mechanisms underlying species behavioral differences. The resulting animals, called chimeras, provide an opportunity to survey the brain for particular regions that, when transplanted between species, will transform the performance of a particular target behavior by the host individuals to the form shown by donor individuals.

We concentrate on auditory communication behaviors, because they are cognitively and socially complex and biologically important. Using transplants in combination with neuroanatomical and electrophysiological techniques, and molecular and metabolic-based methods for imaging brain activity, we identify interacting cell groups in the developing nervous system that make decisive contributions to species differences in the architecture of neural circuits underlying communicative behaviors, and specify the role these regions play in neural and behavioral development. These studies also shed light on the particular developmental mechanisms evolution uses to change brains and behaviors.

A second line of research focuses on neural correlates of human auditory perception. We develop methods for studying changes in ongoing brain activity during the perception of naturalistic time-varying sound sequences such as speech or music, with a particular interest in applying these methods to study the neural mechanisms of pitch perception (prosodic perception in speech), auditory category formation (phonetic categories in speech), and how these mechanisms emerge ontogenetically.

Jorge L. Armony, PhD

Jorge L. Armony, PhD

Publié par: le 9 février 2012 | Pas de commentaire

Notre compréhension actuelle des troubles reliés au stress, y compris le trouble de stress post-traumatique (TSPT), les phobies, les crises de panique et l’anxiété généralisée, résulte de l’étude de la façon dont le cerveau traite la peur.

Jorge Armony, Ph.D., mène une recherche sur la façon dont le cerveau détecte dans l’environnement des stimuli qui peuvent signaler la présence de menaces ou de dangers et comment ce mécanisme interagit avec d’autres processus tels que la conscience, l’attention, et la mémoire.

Dans sa quête de réponses, Jorge Armony se sert de plusieurs techniques de recherche dernier cri dont l’imagerie par résonance magnétique fonctionnelle (IRMf), les mesures comportementales et physiologiques (i.e., conductivité de la peau et fréquence cardiaque), et également la modélisation informatique.

Ses contributions à la compréhension des troubles psychiatriques provenant d’un mauvais fonctionnement du système de la peur sont significatives. Ainsi, Jorge Armony a récemment révélé des liens comportementaux et anatomiques dans la modulation de l’attention spatiale par le biais des émotions en se servant d’un paradigme pour le conditionnement de la peur.

Ces percées mettent encore plus en évidence le rôle des amygdales dans le traitement de la peur et servent à profiler les rôles respectifs des cortex frontal, pariétal, orbito-frontal latéral dans l’attention spatiale.

En 2002, Jorge Armony s’est vu attribuer une chaire de recherche du Canada (niveau 2) en neurosciences affectives.

Robert J. Zatorre, PhD

Robert J. Zatorre, PhD

Publié par: le 9 février 2012 | Pas de commentaire

Dr. Zatorre, based at the Montreal Neurological Institute, works in cognitive neuroscience.  His research deals with complex auditory perceptual processes, especially the processing of musical sounds and speech. He also works on auditory spatial processes and cross-modal plasticity.  Additional research is concerned with anatomical measures of auditory cortex and its relation to hemispheric asymmetries.  Research methods include functional imaging techniques (fMRI, PET), cortical morphometry, and behavioral-lesion methods in patients with focal brain damage.

Caroline Traube, PhD

Caroline Traube, PhD

Publié par: le 8 février 2012 | Pas de commentaire

Musicienne et ingénieure de formation, Caroline Traube mène des recherches et enseigne à la Faculté de Musique de l’Université de Montréal, dans le domaine de l’acoustique musicale, de l’organologie, de la psychoacoustique et de l’informatique musicale.

Elle porte un intérêt particulier à l’étude des pratiques musicales et à la recherche-création, tant en interprétation qu’en composition, à l’interdisciplinarité dans les sciences et technologies de la musique et au transfert des connaissances entre les milieux scientifiques et artistiques. Responsable des programmes de mineure et de majeure en musiques numériques, elle travaille à la Faculté de musique au développement d’une musicologie interdisciplinaire, empirique et systématique.

Caroline Traube dirige le Laboratoire informatique, acoustique et musique (LIAM) et est membre de l’OICRM (Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique), de l’iACT (institut Arts Cultures et Technologies), du BRAMS (Laboratoire international de recherche sur le cerveau, la musique et le son) et du CIRMMT (Centre Interdisciplinaire de Recherche en Musique, Médias et Technologies).

Elle détient un Ph.D. en «music technology» de l’Université McGill, un diplôme d’ingénieur en génie électrique du Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) de l’Université Stanford, et un diplôme d’ingénieur civil (spécialisation en télécommunications) de la Faculté Polytechnique de Mons, Belgique, son pays natal. Elle a par ailleurs étudié la composition électroacoustique au Conservatoire Royal de Mons, avec Annette Vande Gorne, ainsi que le piano pendant une dizaine d’années.

Ses recherches portent notamment sur l’étude du timbre des instruments de musique et des relations entre les caractéristiques physiques de l’instrument, les paramètres du geste instrumental et les attributs perceptifs des sons instrumentaux. Ses travaux de recherche sont régulièrement présentés dans divers colloques et congrès internationaux. Elle a par ailleurs organisé un colloque de musicologie interdisciplinaire (CIM’05) sur le thème du timbre musical et a codirigé un numéro spécial des Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, présentant un ensemble de publications découlant de ce colloque.

Isabelle Peretz, PhD

Isabelle Peretz, PhD

Publié par: le 8 février 2012 | Pas de commentaire

Dr. Peretz is a cognitive neuropsychologist and a professor of Psychology at the University of Montreal. Dr. Peretz was born and educated in Brussels, Belgium. She earned her Ph.D. in experimental psychology at the Université Libre de Bruxelles under José Morais in 1984. Shortly thereafter she took on a faculty position at Université de Montréal where she has remained ever since. Dr. Peretz’s research focuses on the musical potential of ordinary people, its neural correlates, its heritability and its specificity relative to language. She has published over 175 scientific papers on a variety of topics, from perception, memory, and emotions to performance (for her publications see her personal website).

Dr Peretz is renowned for her work on congenital and acquired musical disorders (amusia) and on the biological foundations of music processing in general. Her research has received continued support from the Canadian Natural Science and Engineering Council and the Canadian Institutes of Health Research since 1986. In 2004, Université de Montréal earned her an endowed Casavant chair in neurocognition of music and in 2006, a Canada Research Chair in neurocognition of music. In 2005, Prof. Peretz became the founding co-director of the international laboratory for Brain, Music, and Sound research (BRAMS). In 2009, she was awarded Prix Justine & Yves Sergent, as well as Prix ACFAS Jacques Rousseau. In 2011, she was awarded the prestigious Neuronal Plasticity Prize (IPSEN Foundation); and in 2012, she received the Adrien Pinard Prize by the SQRP (Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie). Dr. Peretz is a fellow of the Royal Society of Canada and of the American Psychological Association.